دفتر امور روستایی و شوراها
- هدایت، راهبری و نظارت بر فعالیت دهیاری ها.
- پیگیری تخصیص، جذب و توزیع اعتبارات مربوط به امور روستایی از طریق منابع اعتباری مختلف.
- هماهنگی و پیگیری به منظور اجرای تفاهم نامه های مشترک سازمان ها، نهاد ها و دستگاهای اجرایی مرتبط با امور روستاها، ابلاغ شده از سوی وزارت کشور.
- نظارت بر عملکرد دستگاه ها، سازمان ها و نهاد های متولی امور روستایی در سطح استان به منظور تحقق توسعه پایدار روستایی.
- نیازسنجی دوره های آموزشی و برنامه ریزی اجرای آن ها برای دهیاران، کارکنان دهیاری ها و اعضای شورای اسلامی روستا.
- نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاری های استان بر اساس دستورالعمل های ارسالی از سوی وزارت کشور ( سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور).
- نظارت و ارزیابی عملکرد دهیاری های استان در امور مختلف خدماتی، عمرانی، مالی و سایر موارد.
- ابلاغ قوانین و دستورالعمل های مرتبط با امور دهیاری ها به فرمانداری های تابعه و دستگاهای اجرایی ذیربط در استان.
- مطالعه و بررسی وضع روستاهای استان از نظر تاسیسات و تسهیلات رفاهی به منظور شناخت و تعیین نیازهای مالی و خدماتی روستاهای استان و ارایه به سازمان برنامه و بودجه استان.
- همکاری با واحدهای ذیربط در وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه تهیه و تنظیم معیار ها و ضوابط لازم برای تعیین اولویت های طرح های عمرانی در روستاها.
- هماهنگی و پیگیری تهیه و بازنگری طرح های هادی روستایی و سایر طرح های روستایی با همکاری مراجع ذیربط.
- بررسی شرایط اعطای مجوز تاسیس دهیاری در روستاها و اعلام اسامی روستاهای واجد شرایط به وزارت کشور برای دریافت مجوز تاسیس دهیاری و پیگیری برای راه اندازی آن.
- پیگیری جهت رتبه بندی دهیاری ها از مراجع ذیربط.
- نظارت و ساماندهی امور اداری و استخدامی دهیاری های استان.
- انجام امور مربوط به کمیسیون موضوع ماده ۹۹ قانون شهرداری ها و ساماندهی آن در سطح شهرستان و برنامه ریزی جهت توزیع درآمد های حاصله به منظور بهسازی در روستاها.
- راهبری و پشتیبانی امور مربوط به شوراهای اسلامی روستا و بخش.
- نظارت بر برنامه های عمرانی و گزارش گیری مستمر از نحوه اجرای مصوبات، قوانین و مقررات و پیشرفت برنامه های عمرانی روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و عنداللزوم و اعلام عدم پیشرفت آن ها به واحد های استانی دستگاهای اجرایی مربوط به منظور رفع موانع با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان.
- نظارت و ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی روستا و بررسی مصوبات آن ها.
- همکاری با دستگاه های مربوطه در تدوین طرح های توسعه اقتصادی بر اساس استعداد های مناطق، به منظور توسعه سرمایه گذاری علی الخصوص در زمینه گردشگری، صنایع کوچک و تبدیلی و صنایع مرتبط با بخش کشاورزی در ارایه پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه استان.
- انجام هماهنگی و پیگیری لازم از دستگاه های مربوطه، بانک ها و موسسات مالی به منظور پرداخت کمک های فنی و اعتباری، تسهیلات قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی و تهیه گزارش عملکرد اقدامات اشاره شده بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و قوانین مرتبط در خصوص تامین تسهیلات بانکی.
- همکاری با واحد های استانی دستگاه های اجرایی ذیربط واحد های تخصصی در استانداری به منظور بررسی و شناسایی راهکارهای اجرایی و عملیاتی: ۱- ساماندهی و تشویق مهاجرت معکوس به روستاها ۲- فعال سازی تشکل های مردمی و خیرین و بخش خصوصی در زمینه انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و اجرای پروژه های عمرانی و طرح های اشتغال زا در مناطق روستایی، رشد و توسعه کار آفرینی و ایجاد مشاغل جدید از طریق انجام آموزش های مهارتی و کاربردی متناسب با نیاز های هر منطقه ۳- رفع نیاز های آموزشی در زمینه دینی، تربیتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در روستاها و پیگیری اختصاص منابع و امکانات مورد نیاز جهت تقویت روحیه خود باوری، خود اتکایی و عزت نفس در روستاییان.
- همکاری در توسعه خدمات بهداشت عمومی در سطح روستاها با همیاری دهیاران و واحد های استانی دستگاه های اجرایی در خصوص پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها و تهیه گزارشات از روند اقدامات مربوط به توسعه بیمه های سلامت، تامین اجتماعی و سایر خدمات بیمه ای در روستاهای استان.
- همکاری با اداره کل مدیریت بحران استان به منظور تعیین اولویت روستاها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه برای تخصیص اعتبارات لازم.
- پشتیبانی در زمینه تامین و تجهیز دهیاری ها و انجام هماهنگی های لازم در این زمینه با واحد های استانی دستگاه های اجرایی و پیگیری تامین ماشین آلات عمرانی و خدماتی روستا از سوی واحد های ذیربط.
- همکاری با واحد های مسئول در بررسی تعرفه های عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا و پیگیری انجام مراحل قانونی جهت تایید و ابلاغ آن ها برای اجرا.